Odwiedzin:                                 Twoje IP:

Zaloguj się

Ukryj panel





Etap 1 - CROSS (biały krzyż)

Tak samo jak w metodzie LBL, etap pierwszy polega na ułożeniu białego krzyża poprawnie zorientowanego z bocznymi ściankami.
Najwygodniej układać jest biały krzyż na dole lub z boku kostki.


Nie ma tutaj jednak mowy o stosowaniu metody, jaką podałem w pierwszym etapie układania kostki metodą LBL. Musimy sami wymyślić jak najmniejszą ilością ruchów ułożyć biały krzyż.


Każdy biały krzyż można ułożyć stosując maksimum 8 ruchów. Podsumowując - etap pierwszy CROSS wymaga wiele doświadczenia i ćwiczeń. Nie istnieje prosta recepta na jego jak najszybsze ułożenie - do tego musimy dojść samemu.

Etap 2 - F2L (first 2 layers)

Etap ten polega na ułożeniu dwóch pierwszych warstw kostki. Jak pamiętamy z metody LBL, tam najpierw wkładaliśmy narożniki tworząc pierwszą warstwę, następnie wkładaliśmy krawędzie tworząc drugą warstwę. We Fridrichu wkładamy jednocześnie narożnik oraz krawędź. Układając dwie pierwsze warstwy trzymamy kostkę żółtym do góry, a białym krzyżem do dołu, aby móc łatwiej zlokalizować klocki pierwszej i drugiej warstwy.

Podobnie jak przy crossie powinniśmy raczej sami metodą prób i błędów nauczyć się tego etapu. Istnieją wprawdzie algorytmy pozwalające na wprowadzanie slotów z różnych kombinacji Tutaj), ale kombinacji narożnika z krawędzią jest tak dużo, że nie ma sensu uczyć się ich na pamięć.

Ja osobiście zacząłem naukę metody Fridrich od nauczenia się etapu F2L. Układałem crossa, potem wkładałem sloty metodą F2L, a ostatnią warstwę wykańczałem metodą LBL.

Przedstawię poniżej w jaki sposób ja postępowałem układając sloty:

etapy wkładania slota na miejsce

Rys 1
Na pierwszym rysunki widzimy narożnik oraz krawędź, które leżą w wybranych losowo przeze mnie miejscach. Zajmujemy się krawędzią zielono-czerwoną.

Rys 2
Najpierw przenosimy oba klocki (narożnik i krawędź) do górnej (żółtej) warstwy kostki. Klocek narożny układamy sobie na jego docelowych ściankach - czyli zielono-czerwonej (jak na rysunku).

Rys 3
Teraz, kiedy dwa klocki leżą już w górnej warstwie musimy połączyć je ze sobą w ten sposób, aby utworzyły gotowy slot.

Rys 4
Ostatnią częścią jest włożenie gotowego slotu na jego miejsce w dole kostki używając 4 prostych ruchów.

Oczywiście wykonując te czynności musimy tak przemieszczać klocki, aby reszta już ułożonych slotów się nie zburzyła.


Jeszcze raz prześledźmy jeden z losowo wybranych przeze mnie przykładów. Opisuję poniżej jaki tok myślenia i czynności wykonuję w tym przykładzie:

1. Kręcę górną ścianką, poszukując jakiegokolwiek klocka zawierającego biel.







2. Znalazłem klocek biało-czerwono niebieski.







3. Układam sobie znaleziony klocek nad docelowym slotem, do którego będzie on włożony.

4. Szukam do niego krawędzi.




5. Znalazłem krawędź.








6. Wyrzucam krawędziowy klocek do górnej warstwy.








7. Zmieniam orientację narożnika tak, aby zarówno narożnik jak i krawędź miały u góry ten sam kolor (tu czerwony).






8. Łączę narożnik z krawędzią tworząc gotowego slota.







9. Wrzucam slota na jego właściwe miejsce.







To, jakie ruchy wykonywać przemieszczając klocki i łącząc je ze sobą musimy opanować samemu powoli próbując co się dzieje z klockami przy jakich ruchach. Początki są bardzo trudne, rozważamy i analizujemy każdy ruch. Jednak po kilku miesiącach ćwiczeń nie zastanawiamy się już praktycznie nad niczym - wystarczy rzut oka na narożnik i krawędź i palce same już wiedzą jak pokręcić kostką, aby stworzyć z nich slota.

Podsumowując - podobnie jak crossa, F2L musimy opanować samemu spokojnie analizując każdą sytuację, i choć początki są dosyć trudne to z czasem wkładamy sloty coraz szybciej.



Etap 3 - OLL (orient last layer)

Trzeci etap polega na ułożeniu całej żółtej ścianki na ostatniej warstwie.

OLL czyli jak to ma wyglądać

Kombinacji, w jakie ułożyć się mogą żółte klocki na ostatniej warstwie jest 57 i tyleż samo algorytmów. Jak już wspomniałem wcześniej, prezentuję tutaj metodę uproszczoną więc nasz trzeci etap podzielony jest na dwa podetapy.

Pierwszym podetapem jest ułożenie na ostatniej ściance żółtego krzyża. Pozwoli nam to ograniczyć ilość kombinacji do 7 !!!!
Jak ułożyć żółty krzyż wiemy już doskonale z metody LBL:

algorytm układania żółtego krzyża od haczyka do krzyża


algorytm układania żółtego krzyża od haczyka do krzyża

Powyższe algorytmy stosujemy trzymając kostkę żółtą ścianką do góry.


Po wykonaniu żółtego krzyża rozpoznajemy jedną z 7 sytuacji, jaka została nam na żółtej ściance i wykonujemy odpowiedni algorytm aby ułożyć całą żółtą ścianę (dla ułatwienia możemy nazwać sobie odpowiednie kombinacje):


UWAGA! Wszystkie poniższe algorytmy wykonujemy trzymając żółtą ściankę u góry (nie w naszym kierunku, jak pokazują to obrazki poglądowe danej kombinacji poniżej)









Kombinacja: AUTO

kombinacja auto

R2 D' R U2 R' D R U2 R








Kombinacja: 2 AUTA

kombinacja 2 auta

R U2 R' U' R U R' U' R U' R'











Kombinacja: ŻABA + AUTO

kombinacja żaba + auto

R U2' R2' U' R2 U' R2' U2 R





Kombinacja: ŻABA

kombinacja żaba

l' U' L U R U' r' F






Kombinacja: W PRAWO

w prawo

U2 R U R' U R U2 R'






Uwaga! Powyższy algorytm znasz już z metody LBL

Kombinacja: W LEWO

w lewo

R U2' R' U' R U' R'






Uwaga! Powyższy algorytm znasz już z metody LBL

Kombinacja: 2 ŹLE PRZEKĄTNA

kombinacja 2 źle po przekątnej

x' D R U R' D' R U' R'






I to już wszystkie kombinacje - żółta ścianka ułożona.

Mała uwaga: po kilkuset ułożeniach dojdziesz do wniosku, że najgorszym przypadkiem jest kiedy do żółtego krzyża musisz dojść stosując 2 algorytmy - czyli jeśli po skończonym F2L'u nie masz na żółtej ściance ani haczyka ani kreski. Przypadków takich jest 8 - warto w następnej kolejności ich się douczyć przyspieszając układanie. Ale to już jak będziesz dobrze i płynnie układał Fridrichem. Dodatkowe OLL'e "na kropkę" w


Etap 4 - PLL (permute last layer))

Ostatnim etapem metody Fridrich jest permutacja klocków ostatniej ścianki.

PLL czyli jak to ma wyglądać

Kombinacji, w jakie ułożyć się mogą boczne klocki na ostatniej warstwie jest 21 - niestety musisz nauczyć się wszystkich tych algorytmów.

Na wielu stronach znajdziesz różne algorytmy i schematy w jaki sposób permutują się klocki na ostatniej warstwie, ale bardzo rzadko wyjaśnione jest jak poprawnie rozpoznawać z jaką kombinacją mamy do czynienia. Dlatego ja tłumaczę cały tok myślenia - jak najszybciej rozpoznać którą permutację musimy wykonać.

Pierwszym krokiem jest poszukanie jak największego bloku ułożonych kolejno kolorów oraz obrócenie go do należących do niego ścianek tak, aby jak największa część kostki była już ułożona. Np. (widok z góry):

PLL bloki

W przykładzie po lewej widzimy, że największym bloczkiem jest bloczek zielony. Przekręcając go do zielonej ściany mamy ułożone już 2 kolory zielone i 1 czerwony.
W przykładzie po prawej widzimy, że największym bloczkiem także jest bloczek zielony, ale tym razem po przekręceniu go do zielonej ściany mamy ułożone już 3 zielone, czerwony i 2 pomarańczowe.

Zaczynamy więc od układów, w których jak najwięcej kolorów jest już ułożonych obok siebie.

Wszystkie algorytmy wykonujemy trzymając żółtą ściankę u góry (nie z przodu jak to jest na rysunkach poglądowych)

   Grupa 1 - bloczek 6 kolorów


Bloczek z grupy 1

Największym bloczkiem ułożonych już kolorów jest bloczek 6 klocków pod rząd. Jeżeli widzimy tak duży bloczek to na pewno jest to permutacja J (po lewej lub po prawej).



Permutacja: J z prawej

Permutacja J po prawej

R' U L' U2 R U' R' U2 R L U'








Permutacja: J z lewej

Permutacja J po lewej

L U' R U2 L' U L U2 R' L' U

  Grupa 2 - bloczek 5 kolorów w linii


Bloczek z grupy 2 Kolejny bloczek jest trochę mniejszy - zawiera całą ułożoną linię - czyli 5 kolorów pod rząd.
Tutaj możemy rozpoznać permutacje: U w lewo, U w prawo, F.




Permutacja: U w prawo

Permutacja U w prawo

M2 U' M U2' M' U' M2






Tą permutację znamy już z metody LBL i znany nam już algorytm możemy stosować.

Permutacja: U w lewo

Permutacja U w lewo

M2 U M U2 M' U M2






Tą permutację znamy już z metody LBL i znany nam już algorytm możemy stosować.

Permutacja: F

Permutacja F

R' U R U' R2' y' R' U' R U y x R U

R' U' R l U'





  Grupa 3 - bloczek 4 kolorów - narożnik


Bloczek z grupy 3

Kolejny bloczek składa się z 4 ułożonych kolorów leżących w narożniku kostki - jak na rysunku powyżej.
Występują tu permutacje: A w prawo, A w lewo, V.



Permutacja: A w prawo

Permutacja A w prawo

x R' U R' D2 R U' R' D2 R2










To, że permutacja ta jest w prawo poznajemy po tym, że dwa klocki zaznaczone na rysunku kropkami są tego samego koloru - wtedy permutacja A jest w prawo.

Permutacja: A w lewo

Permutacja A w lewo

x R2 D2 R U R' D2 R U' R










To, że permutacja ta jest w lewo poznajemy po tym, że dwa klocki zaznaczone na rysunku kropkami są w różnych kolorach - wtedy permutacja A jest w lewo.



Permutacja: V

Permutacja V

R' U R' U' y R' F'

R2 U' R' U R' F R F






Permutacja V różni się od permutacji A tym, że klocek zaznaczony na rysunku kropką jest już na właściwym miejscu. Jeśli znajdziemy się w tej grupie czyli mamy bloczek narożny z 4 kolorami to najpierw sprawdzamy czy przeciwny narożnik jest na swoim miejscu (perm. V) czy nie (A).

  Grupa 4 - podwójny bloczek z 3 kolorów


Podwójny bloczek z 3 klocków Następna grupa składa się z dwóch bloczków składających się z trzech ułożonych pod rząd kolorów. Przy tym przypadku mogą wystąpić permutacje: N po lewej, N po prawej, T, Y.





Permutacja: N 1

Permutacja N1

L U' R U2 L' U L R' U'

R U2 L' U R' U'









Permutacja: N 2

Permutacja N2

R' U L' U2 R U' R' L

U L' U2 R U' L U









Permutacja: T

Permutacja T

R U R' U' R' F R2

U' R' U' R U R' F'









Permutacja: Y

Permutacja Y

F R U' R' U' R U R'

F' R U R' U' R' F R F'







  Grupa 5 - bloczek z 3 kolorów


Bloczek z 3 klocków

Tym razem mamy pojedynczy bloczek składający się z 3 kolorów pod rząd. Mogą tu być przypadki: G i R.




Permutacja: R 1


Permutacja R1

R' U2' R U2' R' F

R U R' U' R' F' R2 U'

Permutacja R charakteryzuje się tym, że ma jeden bloczek z 3 kolorów oraz klocek zaznaczony kropką jest na swoim miejscu.

Permutacja: R 2

Permutacja R2

L U2 L' U2 L F' L' U' L U L F L2' U



Permutacja R charakteryzuje się tym, że ma jeden bloczek z 3 kolorów oraz klocek zaznaczony kropką jest na swoim miejscu.

Permutacja: G po prawej, pionowa

Permutacja G po prawej pionowa

R U R' y' R2 u' R U' R' U R' u R2





Permutacja pionowa charakteryzuje się tym, że klocek zaznaczony kropką jest innego koloru niż bloczek dwóch połączonych kolorów (tutaj pomarańczowe). Wtedy bloczek ustawiamy pionowo i wykonujemy permutację pionową. W tym przypadku bloczek znajduje się po prawej stronie.

Permutacja: G po lewej, pionowa

Permutacja G po lewej pionowa

L' U' L y L2' u L' U L U' L u' L2'





Permutacja pionowa charakteryzuje się tym, że klocek zaznaczony kropką jest innego koloru niż bloczek dwóch połączonych kolorów (tutaj czerwone). Wtedy bloczek ustawiamy pionowo i wykonujemy permutację pionową. W tym przypadku bloczek znajduje się po lewej stronie.

Permutacja: G po prawej, pozioma

Permutacja G po prawej pozioma

R2 u R' U R' U' R u' R2 y L' U L





Permutacja pozioma charakteryzuje się tym, że klocek zaznaczony kropką jest tego samego koloru co bloczek dwóch połączonych kolorów (tutaj zielone). Wtedy bloczek ustawiamy poziomo i wykonujemy permutację poziomą. W tym przypadku bloczek znajduje się po prawej stronie.

Permutacja: G po lewej, pozioma

Permutacja G po lewej pozioma

L2' u' L U' L U L' u L2' y' R U' R'





Permutacja pozioma charakteryzuje się tym, że klocek zaznaczony kropką jest tego samego koloru co bloczek dwóch połączonych kolorów (tutaj zielone). Wtedy bloczek ustawiamy poziomo i wykonujemy permutację poziomą. W tym przypadku bloczek znajduje się po lewej stronie.

  Grupa 6 - brak bloczków


Bloczek z 3 klocków

Ostatnia grupa permutacji charakteryzuje się tym, że nie posiada żadnych połączonych bloczków. Tutaj występują 3 ostatnie permutacje: H, Z, E.



Permutacja: H

Permutacja H

M2 U M2 U2 M2 U M2







Permutacja H charakteryzuje się tym, że wszystkie narożniki są na swoich miejscach a klocki krawędziowe są wymienione z sobą naprzeciw czyli zielony z niebieskim i czerwony z pomarańczowym.

Permutacja: Z

Permutacja Z

R U R' U R' U' R' U

R U' R' U' R2 U R U2





Permutacja Z charakteryzuje się tym, że wszystkie narożniki są na swoich miejscach a klocki krawędziowe są wymieniowe z sobą po skosie.

Permutacja: E

Permutacja E

x U R' U' L U R U' r2'

U' R U L U' R' U





Najtrudniej rozpoznawalna permutacja. Charakteryzuje się tym, że tylko krawędzie ułożone są na swoich miejscach. Do tego musimy jeszcze odpowiednio ustawić kostkę - ustawiamy ją tak, aby na przedniej górnej krawędzi narożniki zaznaczone kropką były tego samego koloru.